Workshopavond Masterplan Gebouwen

Bibliotheek Zandhoven

Masterplan 2 maart  19.30u  Populier Zandhoven

Uitnodiging inwoners

Zandhoven - Woensdag 2 maart krijgen de inwoners van Zandhoven de kans om zelf hun visie op de nieuwe bibliotheek te geven.

De gemeente Zandhoven staat momenteel voor een grote uitdaging. Burgemeester Luc Van Hove: “Onze bibliotheek die nu in het hartje van het dorp staat, moet vernieuwd worden. Daar zijn veel mogelijkheden. Moeten we het huidige gebouw verbouwen of moeten we een nieuwbouw zetten? Op dezelfde plek, of misschien ergens helemaal anders? Daarnaast werken we ook volop aan de integratie van het OCMW in de gemeentelijke diensten. Ook dat heeft een impact op ons patrimonium.”

Deze twee projecten waren voor het gemeentebestuur de aanleiding om een Masterplan Gebouwen op te maken. Een plan met een visie op alle openbare gebouwen in de dorpskern van Zandhoven – en bij uitbreiding in alle deelgemeenten. David Basstanie, diensthoofd van de Technische Dienst legt uit: “We werken voor dit plan samen met het studiebureau OMGEVING. In een eerste fase van het masterplan worden alle gebouwen die eigendom zijn van de gemeente geanalyseerd in de ruimste zin van het woord. Naast een onderzoek naar de bestaande gemeentelijke functies komen ook mobiliteit, groenstructuren en de identiteit van de dorpskern aan bod.”

Om te komen tot een visie waarin alle inwoners van Zandhoven zich kunnen herkennen, houdt de gemeente samen met het ontwerpbureau een workshopavond op woensdag 2 maart om 19.30 uur in De Populier (Populierenhoeve 22 – 2240 Zandhoven). Tijdens deze avond wordt er samen gediscussieerd over de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen van de dorpskern. Alle inwoners krijgen hiervoor nog een persoonlijke uitnodiging in de bus. “De bib is er voor iedereen, dus iedereen mag zijn gedacht zeggen.” aldus nog burgemeester Van Hove. “Om praktische redenen vragen we wel om je aanwezigheid ten laatste op 29 februari 2016 te melden bij onze dienst Onthaal:
03-410 16 20 of
onthaal@zandhoven.be.”

De avond begint met een presentatie door OMGEVING. Daarna worden verschillende ruimtelijke thema’s besproken in kleine groepen. De conclusies van deze avond kan je dan na enkele weken in het gemeentehuis inkijken.