Dit is inderdaad belangrijk en onverwacht nieuws. Dat was niet voorzien, dat was niet in de planning opgenomen.

Maar de beslissing die Hans maakte is erg moedig en vraagt respect. Een schepenambt vraagt heel veel tijd, inzet en kennis. Schepen ben je 24u op een dag en 7 dagen per week.  Op alle mogelijke momenten van de dag staan we ter beschikking van onze inwoners, de vergadermomenten zijn tegenwoordig niet meer te tellen. Het is dus inderdaad een serieuze belasting op het beroepsleven én het privéleven. Uiteindelijk besturen we een KMO van ca. 150 werknemers en 13.000 klanten.

Stoppen met werken is uiteraard geen optie. Hans is pas 27 jaar geworden. Dus uit respect voor zijn collega’s en uit bekommernis voor onze inwoners nam hij nu deze beslissing om een stapje terug te zetten. Een grote meneer, die Hans.

Na rijp beraad en nauw overleg met onze CD&V vertegenwoordigers kwam de keuze op Jelle Lauwereys om Hans te vervangen. Met Jelle kiezen we heel bewust voor een jeugdige opvolger van Hans (27). Jelle is immers nog maar 23 jaar. U merkt het hier nogmaals : Jongeren tellen bij ons echt mee. Jelle is beroepshalve zelfstandige, houdt van paardensport, en onze verenigingen liggen hem nauw aan het hart.

Hij haalde bij zijn eerste gemeenteraadsverkiezingen een erg goed resultaat (521 stemmen) Ook al was zijn deelname aan de Vlaamse verkiezingen laatstleden eerder symbolisch en eerder bedoeld als steun en om zijn netwerk te vergroten, ook daar haalde hij een erg mooie score van 1755 stemmen.

De keuze van Jelle is bijgevolg een logische keuze.

De gemeenteraad van september zal het ontslag van Hans aanvaarden en zal dan ook Jelle installeren als nieuwe schepen.
We wensen Jelle erg veel succes in zijn nieuwe functie. We bedanken Hans voor het geleverde werk, maar hij is niet weg, we zullen zeker nog beroep op hem doen.

En wellicht het belangrijkste :

vorig jaar kregen we een overdonderend vertrouwen. Onze partij kreeg zomaar eventjes 50 % van de stemmen. Gevolg : onze volstrekte meerderheid kreeg nog een extra zetel bij. 14 zetels op 23. Niet evident en in het politieke landschap bijna uniek.
En net daarom nemen al onze mandatarissen elke dag hun verantwoordelijkheid op.
En dat is nodig, want we willen onze gemeente gedreven, aanwezig en verantwoord blijven besturen. Net zoals we beloofd hebben. Het is goed wonen in Zandhoven. Daar blijven we dus voor gaan.

Leve de toekomst.