Beste lezers,

Ik beloofde een nieuwe brief om en bij het rijzen van de temperaturen. Wel dan is het nu de moment om vanop een koele plaats één en ander neer te poten omtrent ons politiek huishouden.

De verkiezingen voor Vlaamse en andere parlementen zijn achter de rug. De wonden werden gelikt, anderen poetsten hun blazoen op, de kiezer heeft beslist.  Rest natuurlijk nog de vraag wat gaan de Vlaamse en federale politiekers hiermee aanvangen.  Het antwoord zal niet zo dadelijk  gegeven worden is de algemene vrees.  Partijvoorzitters geven hun ontslag, anderen glunderen, feit is zeker, ze komen allemaal op om te besturen maar als het zover is hebben ze een berg vooroordelen.

Waarschijnlijk hebben we geluk dat we als dorpspartij het fijne hiervan allemaal niet weten en er ook geen last van hebben.

Twee van onze mensen, Paula en Jelle waagden zich op het glibberige hoger gesfeerde politieke pad.  Hun persoonlijke scores verbaasden vriend en vijand, het was echt goed, zeker met in je achterhoofd het falen van de overkoepelende partij.

Gelukkig komt bij ons Zandhoven met zijn vijf dorpen op de eerste plaats.  Als het bliksemt en dondert in Brussel regent het daarom nog niet in Zandhoven.

De nieuwe gemeenteraad is nu zo’n 6 maanden geïnstalleerd en vergaderde, onder voorzitterschap van Paula, al zes keer.  Veel installatiewerk ten spijt werden er toch ook al belangrijke beslissingen genomen.

Een beetje freewheelen door de zittingen leerde ons dat er binnen de oppositie aan lijkenpikkerij wordt gedaan.  T.t.z. punten die in het verleden van partij x kwamen worden nu door party y naar voren geschoven om toch maar aan populisme te doen. Eén en ander wordt dan uitgevlakt op sociale media. Wat winst, verlies en statusquo al niet kunnen teweegbrengen.

Een kwart van je zetels verliezen door het kiesgedrag van de dorpsgenoten en durven beweren dat we, de absolute CD&V meerderheid, slecht bezig zijn.  Betekent dit lef hebben of is het natrappen?

Je zetels verdubbelen en dan  meer demokratie eisen is grofweg conflicten zoeken die er niet zijn.  De geschiedenis van de betrokken partij in het achterhoofd geprangd blijft dit ergens onverklaarbaar.

Zou het motiverend werken?  Een voorzitter van een oppositiepartij die de tussenkomsten van zijn partijleden opneemt tijdens de zittingen.  Och kom, het budget en de rekening verwisselen kan iedereen overkomen.

In elk geval bleek nog maar eens dat nationale of Vlaamse affiches op een dorp plakken geen soelaas brengt.  Goed besturen, de kiezers belonen voor hun vertrouwen en hun gezond verstand is de grote meerwaarde van dorpspolitiek.

Wij zullen, met onze absolute meerderheid, dit vertrouwen en aanzien niet beschamen.  We zijn vertrokken voor weer een termijn van zes jaar.  Een legislatuur om te bouwen, te verbeteren en te plannen.

Kapoentje.