Info avond OMGEVINSVERGUNNING

woensdag, 20 april, 2016
Info avond OMGEVINSVERGUNNING

INFO-AVOND : Geen bouwvergunning meer maar een omgevingsvergunning, wat is dat ? En wat betekent dat voor mij?

CD&V-Zandhoven wenst u verder te informeren over de nieuw regelgeving betreffende de omgevingsvergunningen.

De beschikbare ruimte in Vlaanderen is beperkt. Daarom heeft elke gemeente de zeer belangrijke taak om de ruimte op haar grondgebied goed te ordenen.

Waar de regeling vroeger eerder beperkt was, merken we de laatste decennia een explosie aan regelgeving inzake stedenbouw en milieu. Deze tendens zal aanhouden en in 2016 volgt er een nieuwe revolutie op dit gebied, met name de vergunningsprocedures die volledig omgegooid worden. Er is geen sprake meer van een bouwvergunning en/of een milieuvergunning die elk een eigen procedure en dossieropbouw kennen.
Neen, 2016 wordt het jaar waarin uw bestuur omgevingsvergunningen gaat afleveren op basis van een nieuwe procedure. Er zal op termijn bij de gemeente ook geen sprake meer zijn van een bouwdienst of milieudienst maar van de omgevingsdienst, ressorterend onder de schepen van omgeving.

Deze zeer ingrijpende wijziging wordt gepresenteerd door Joris Geens (advocaat en werkzaam aan de KU-Leuven) waarbij kort zal ingegaan worden op de belangrijkste nieuwigheden en waarbij de procedures schematisch overlopen zullen worden.
Na de uiteenzetting zal er uiteraard ruimte zijn voor vragen.

WANNEER : woensdag 20 april 2016 – 20 uur

WAAR : Zaal De Nerf – Antwerpsebaan 18 – Massenhoven